روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است.
به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است. روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می کند ، هوشمندانه سعی می نماید اهداف و برنامه ی سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه ای در قالب کار برنامه ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بکار بندد.
وظایف روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف می باشد.
مدیریت روابط عمومی
روابط عمومی یکی از واحدهای تابعه حوزه ریاست بوده و زیر نظر مستقیم ریاست سازمان انجام وظیفه می نموده است.
در این مدیریت، کیفیت و کمیت رابطه سازمان با دیگران و نیز افکار عمومی جامعه، با در نظرگرفتن سیاست ها و چشم انداز سازمان و افراد آن برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم هستند، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در این راستا، روابط عمومی یک سازمان ضمن رعایت منشور اخلاقی خویش که در آن اعتقاد به کرامت انسانها و تکریم مخاطبین سازمان، اعتقاد به حق مردم جهت کسب اطلاع از وضعیت و اقدامات سازمان، سهیم کردن افراد در تصمیم سازی و اجرای برنامه های درون و برون سازمانی و رعایت اصول اخلاق حرفه ای با تاکید بر موازین شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبین، خود را ملزم به تحقق اهداف سازمانی خویش مطابق ذیل نموده است:
•بررسی و برنامه ریزی با هدف دستیابی به روشهای علمی جهت تداوم ارتباط دو سویه بین مسئولان و کارکنان؛
•مشورت و ارائه خدمات لازم به منظور برقراری و گسترش امور ارتباطی واحد های تابعه با مخاطبان؛
• فراهم نمودن زمینه همکاری با رسانههای ارتباط جمعی برای ارتباط مستمر با مسئولان، در جهت ارائه دیدگاهها، رویدادها، برنامه ها و انعکاس آن برای اطلاع عموم؛
• جلب همکاری و همراهی جامعه در مسیر تحقق اهداف قانونی و تلاش در جهت فراهم آوردن موجبات رشد فضائل اخلاقی کارگزاران و کارکنان در مسیر خدمت به مردم؛
• سهیم سازی مردم و مخاطبان سازمان در تصمیم سازی و اجرای برنامههای درون سازمانی و برون سازمانی؛
•تلاش در جهت سوق دادن قوانین، امکانات و توانمندیهای سازمان به سمت نیازهای واقعی مخاطبان.؛
•رعایت اصول اخلاق حرفهای و تأکید بر موازین شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبان؛
•تلاش در جهت ایجاد تفاهم متقابل بین مدیریت و پرسنل، از طریق گفتمان متقابل و ترویج شیوههای ارتباطی بین پرسنل و مدیریت.
• اطلاع رسانی و اطلاعیابی و گزارشدهی جریان امور، رخدادها و فعالیتها به مخاطبان درون سازمانی و عموم مردم، در راستای این نکته که دانستن و آگاهی حق طبیعی همگان است.