بیشتر خبرنگاران بعد از دریافت اخبار ارسال شده ازسوی روابط عمومیهای حوزههای خود، شاهد خطاهای رایج و تکراری هستند که به موضوع نگارش اخبار باز می گردد.
اشتباه هایی که بیشتر در زبان محاوره و اصطلاحات رایج کاربرد دارد و در کلام عمومی درست قلمداد میشود اما همین شیوه در قالب خبر غیر استاندارد و غلط ویرایشی محسوب میشود؛ چرا که غلط های مصطلح هستند.
از همین رو، اخبار رسمی به عنوان منتشر کننده اخبار روابط عمومیهای کشور، 20 اشتباه رایج روابط عمومیهایی که سعی در تولید خبر و انتشار آن در اخبار رسمی و دیگر رسانهها را دارند را لیست کرده است .
در ادامه این نکات را میخوانید:
1 - ابتدا باید ماهیت مطلب مشخص شود. در هر یک از قالبهای خبر، گزارش، مقاله و... ادبیات و روش نگارش خاصی نیاز است که باید بدان توجه کرد تا نگارشی استاندارد داشته باشد.
2 - روتیر درخبر تکمیل کننده تیتر است و از ارزش خبری کمتری (نسبت به تیتر) برخوردار است. روتیتر در اخبار رسمی حداکثر با 100 کاراکتر کلمهای و یا هفت حرف نوشته میشود.
3 - در روتیتر میتوانید به سِمت گوینده یا منبع خبر، مکان، زمان و یا چگونگی خبر اشاره داشته باشید. در مجموع، روتیتر میتواند فعل داشته و یا نداشته باشد.
4 - تیتر در برگیرنده گزاره اصلی خبر است. زیبایی یک تیتر به کوتاهی آن بوده و مهمترین بخش و هدف اصلی خبر را بازگو میکند.همچنین نقطه در پایان تیتر نباید گذاشت.
5 - در نگارش خبر، روتیتر و تیتر نمیتواند همزمان دارای فعل و یا کلمات تکراری باشند. (یکی از این دو دارای فعل است)
6 - جملاتی که بعد از تیتر نوشته میشود لید نام دارد و برای نگارش آن باید از 300 حرف و یا 50 کلمه استفاده شود. لید شامل کلماتی است که تکمیل کننده مفاهیم اطلاع رسانی روتیتر و تیتر بوده و مهمترین هدف نگارش خبر را عنوان میکند.
7 - در اولین کلمات نگارش خبر و به عبارتی در اولین جمله خبر حتما به گزارش نام شرکت مربوطه و یا به نقل از شرکت مربوطه ذکر شود.
8 - در خبر تنها یک یا دو بار از نام شرکت استفاده کنید و تلاش کنید زوایای دیگری از فعالیت شرکتتان را معرفی کنید.
9 - در گزارش از ذکر موردی و مقالهگونه پرهیز کنید. بخشبندی خبر با اعداد و جملههایی مانند به موارد زیر اشاره کرد استفاده نشود چرا که فرمت مقالهای با خبری متفات است.
10 - از به کار بردن کلمات مصطلح اما غلط پرهیز کنید. مانند: تعابیر اشتباهی که در ادامه آورده شده و شکل صحیحش مقابل آن ذکر می شود.
غلط: گردد، میگردد/ صحیح: شود و میشود
غلط: میباشد/ صحیح: است
غلط: نمودن، نماید، مینماید
غلط: اظهارداشت، خاطر نشان ساخت / صحیح: گفت، افزود، ادامه داد، توضیح داد، یادآور شد،تاکید کرد
11 - جمع بستن کلمات فارسی با ات عربی: درفارسی جمع بستن باید با «ها» و «ان» انجام میشود. مثل آزمایشها به جای آزمایشات. در جمع بستن با ها سرهم نویسی نشود و نیم فاصله بین ها و قبل لحاظ شود. (برای انجام نیمفاصله روی کیبورد با گرفتن همزمان ctrl+shift+2 نیم فاصله ایجاد میشود) مانند: آزمایشها
کلمات اضافه همچون ترین، تان، تر و ... هم بر همین قائده هستند و از فعل جدا محسوب میشوند و باید با نیم فاصله تفکیک شود.
12 - جدا نویسی و سرهم نویسی: در فارسی به جدا نوشته میشود. مانند: بنام غلط است و بهنام صحیح است.
13 - پیشوندهایی مانند می باید همراه با نیم فاصله استفاده شود.
14 - استفاده کردن القاب و کلماتی همچون مهندس، دکتر، آقا، خانم،جناب و... در خبر اشتباه است.
15 - کلماتی مانند ان شالله، امیدواریم، دعا می کنیم و.... در خبر استفاده نمیشود. همچنین به کاربردن کلمات خوشبختانه و بدبختانه و افعالی که رویا یا هدفی را نشان میدهد درقالب خبری مردود بوده و به کار برده نمیشود.
16 - کلماتی که قید ترین را دارند، (همچون برترین، بهترین، تنهاترین، بالاترین و... ) درخصوص اهداف و جایگاه شرکت نباید در قالب خبر آورده شود. مگر اینکه ادعای اعلام شده و رتبه سندیت داشته و متکی به آمار ذکر شده در همان خبر باشد.
17 - کوتاه نویسی در خبر یک هنر است. پاراگرافهای خبری را میتوان کوتاهتر نوشت و با کلماتی همچون بر اساس این گزارش، بر پایه این اطلاعیه، طبق اعلام ... و یا مفاهمی مشابه آن را ادامه داد. پارگرافهای آخر هم که در برگیرنده نتیجه خبر است را میتوان با گزارههایی مانند: گفتنی است، شایان ذکر است و ... به پایان برد.
18 - افعال خودمانی و ضمیر مفرد و جمع با لحن و فرمت صحبتهای محاورهای نباید درخبر استفاده شود. تعابیری مانند ما معتقدیم، من اعلام میکنم، میتونیم، میگیم و...
19 - حرف ب از اول افعال حذف می شود. (بدهد=دهد و یا بگیرد= گیرد)
20 - خبر با تبلیغ و رپرتاژ دو مقوله متفاوت هستند که باید در نگارش به آن توجه کرد. هدف خبر اطلاع رسانی است نه تبلیغ مستقیم و آگهی. در نگارش خبر دقت داشته باشید که به مرز آگهی و تبلیغ مستقیم نزدیک نشوید تا خبری استاندارد داشته باشید.