یکی از قدرتمندترین واژه ها در زبان بازاریابی کلمه تخفیف و یا هدیه است. هرگاه این کلمه را می بینیم، مکث و توجه می کنیم و سوال هایی از این قبیل از خودمان می پرسیم که:
چه چیزی تخفیف خورده است؟
شرایطی که باید داشته باشیم که این تخفیف شامل حال ما باشد؟
آیا می توانم بیشتر تخفیف و یا هدیه بگیرم؟
یکی از بهترین بخش های استفاده از کلمه تخفیف و یا هدیه دادن (اشانتیون) در بازاریابی این است که صرف نظر از محصول و یا خدمات و بازاری که آن را می فروشید می توانید همیشه در کنار آن محصول یک چیز رایگان را در پیشنهادتان جای دهید.
این یک اشتباه ساده رایج است. درست است که مردم نسبت به چیزهایی که می توانند به رایگان به دست آورند، واکنش نشان می دهند اما شاید باید قوانینی را پیرامون این ارائه رایگان قرار دهید تا موجب شوید که این عمل برای کسب و کارتان موثر واقع شود.
نکته کلیدی در اینجا این است که این ارائه رایگان و یا تخفیف محصول یا خدمات مستقیما با فعالیت شما مطابقت داشته باشد.
به طور مثال یک فیزیوتراپ ممکن است انجام یک معاینه اضافی را که معمولا در طی یک ویزیت عادی پوشش داده نمی شود به عنوان هدیه و اشانتیون منطبق با خدماتش پیشنهاد دهد. این کار تعداد مراجعان را افزایش خواهد داد و تنها هزینه اش زمان اضافی مورد نیاز برای انجام دادن آن معاینه رایگان است و یا یک بازاریاب اینترنتی برای افزایش فروشش در اینترنت ممکن است چندین مورد جایزه رایگان را که همگی به صورت دیجیتالی تحویل داده می شوند به کار ببرد.
نکته بعدی در مورد ارائه تخفیف که می بایست رعایت شود ارائه این تخفیف و یا هدیه مشروط به این باشد که آن مورد ارزش درک شده بالایی در چشمان مشتریان یا خریداران احتمالی شما داشته باشد.
شما نمی توانید کسی را مجاب به پاسخ دهی به پیشنهاد رایگانی کنید که می تواند آن را هر جایی به دست آورد یا اینکه ارزشی برایش نداشته باشد.
تهیه هدایایی با ارزش درک شده بالا برای ارائه به عنوان هدیه، می بایست به صاحبان هدایا نشان دهد که اگر پیشنهادشان را با فروش شما همراه کنند و می تواند بخشی از نیاز مشتریان را در زندگی و کسب و کارهایشان پاسخ دهد.
در این بین مدیران کسب و کارها باید در مقابل ارائه این تخفیف و یا هدیه اطلاعات تماس هر مشتری ای که آن را دریافت می کند را در بانک اطلاعات مشتریان خود ثبت کنند.
محرک هیجانی خرید ارزان و ارائه تخفیف ویژه وقتی بهترین کارکرد را خواهد داشت که شما یک رابطه ثابت با مشتریان یا خریداران احتمالی ایجاد کنید تا در زمان های که قیمت ها به صورت عادی و معمول برگردد همچنان مشتری محصولات یا خدمات شما باشند.
ارائه تخفیف و یا حراجی محصولات و یا خدمات می بایست در فواصل غیر قابل پیش بینی برگزار شود به طوری که مشتری هایتان عقب ننشینند و منتظر حراجی بعدی شما در زمان مشخص بمانند.
حتی یک رفتار اشتباه در انتخاب استراتژیهای تخفیف باعث میشود که مشتریان در زمانهای عادی از خرید منصرف شوند و تنها به خرید با تخفیف عادت کنند.
ارائه تخفیفات ویژه بدون برنامه ریزی بازاریابی قطعا تهدیدات و پیامدهای برای صاحبان کسب و کار خواهد داشت که به مهمترین عوارض آن اشاره می کنیم:
- مشتریان به تخفیف عادت میکند
- محصولات یا خدمات را در ذهن مشتری بیارزش میشوند
- اعتماد به نفس فروشنده کاهش مییابد
- اعتماد مشتریان کاهش مییابد
- محصول بی اهمیت میشود
- کاهش قدرت برند در مقابل سود کم
- بازتاب این یادداشت در شبکه رسانه ای روابط عمومی ها ( شارا)
بازتاب این یادداشت در پایگاه خبری فصل تجارت
در این خصوص نظرات خودتان را حتما با ما درمیان بگذارید.
احمد باقری
مدیریت و مشاور ارتباطات روابط عمومی و رسانه
شماره تماس : 09126944966