مدرس و مشاور ارتباطات

احمد باقری / مدرس و مشاور ارتباطات روابط عمومی و مدیریت رسانه

مدرس و مشاور ارتباطات

احمد باقری / مدرس و مشاور ارتباطات روابط عمومی و مدیریت رسانه

مدرس و مشاور ارتباطات

- (مدرس دوره های روابط عمومی حرفه ای در سازمان ها)
- (مشاور و برنامه نویس معرفی مدیران روابط عمومی به سازمان ها)
- (صاحب امتیاز و مدیرمسئول گزارش خبر)
- (مدیر مسئول گروه رسانه های بورس نیوز)
- (رئیس روابط عمومی گروه سرمایه گذاری غدیر)
- (مشاور روابط عمومی صندوق ذخیره کارکنان شهرداری)
- (مشاور رسانه ای ستاد انتخاباتی دولت دوازدهم)
- (مشاور روابط عمومی شرکت پدیده آوران اطلس پارس)
- (مشاور روابط عمومی مدیرعامل لیزینگ دی)
- (مشاور رسانه ای مدیرعامل شرکت ساختمانی تیسا کیش)
- (مشاور رسانه ای مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه ساختمان)
- (مشاور رسانه ای پروژه ساختمانی البرز مال)
- (مدیر روابط عمومی کشتیرانی ایران مارین سرویس)
- (مسئول روابط عمومی هلدینگ دریایی و حمل و نقل غدیر)
- (فارغ التحصیل رشته مدیریت روابط عمومی در امور رسانه)
- (مسئول روابط عمومی شورای اصناف کشور (اتاق اصناف کشور کنونی )
- (مسئول روابط عمومی بازرسی و نظارت شورای اصناف کشور)
- (مسئول سایت خبری شورای اصناف کشور)
- (مسئول روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی واحد 18)
- (مسئول روابط عمومی اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور)
- (دانشجوی برتر سال 88)
- (مسئول انجمن علمی دانشگاه علمی کاربردی)
- (خبرنگار افتخاری 3 رسانه ملی)
- (مجری پروژه های اطلاع رسانی سازمان ها)

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان  احمد باقری

بخش اول

تا همین چند سال پیش واژه “دیجیتال مارکتینگ” یک واژه کاملا غریبی بود که خیلی از افراد مفهوم آن را نمی دانستند، اما امروز هزاران جستجو در ماه برای این عبارت نشان میدهد که این واژه دیگر از غریبی درآمده و افراد اهمیت این حوزه را درک کرده اند.

امروز دیگر افراد به اینترنت صرفا بعنوان یک ابزار برای سرگرمی و گذران اوقات نگاه نمی کنند بلکه به خوبی میدانند فضایی که روزانه بیش از 50 میلیون ایرانی در آن فضا گشت و گذار میکنند فرصتی نیست که به راحتی از آن غافل شد و به فکر کسب درآمد از آن نبود. این دیدگاه باعث شده است در چند سال اخیر دیجیتال مارکتینگ رشد فزاینده ای در ایران داشته باشد و اگر خوب دقت کنید میبیند که در طی چند سال گذشته چه استارت آپ های غول پیکری در ایران بوجود آمده اند.

امروز دیگر بیلبوردهای شهری مانند گذشته به تبلیغ بانک ها و کارخانه ها و کمپانی های اتومبیل سازی نمی پردازند و جای آن را شرکت های میلیاردی اینترنتی گرفته است.

در این یادداشت میخواهیم به این موضوع بپردازیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و با معرفی قدمهای راهبردی به شما بیاموزیم که چگونه در این حوزه فعالیت خود را شروع کنید و بتوانید به کسب درآمد بپردازید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شاید اگر چند مقاله در این زمینه خوانده باشید عبارت “بازاریابی آنلاین  را بعنوان دیجیتال مارکتینگ شنیده اند. ولی من فکر میکنم صرف عبارت “بازاریابی آنلاین” نمی تواند گستردگی این حوزه را نمایش دهد و گاه فکر میکنم حتی میتوان در برخی مواقع از عبارت “بازارسازی آنلاین” نیز برای آن استفاده کرد.

 

در یک تعریف عمومی میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما از آنجایی که همچنان معتقدم اینگونه تعریف ها نمی تواند واقعیت و گستردگی این حوزه را نشان دهد به این فکر کردم، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

پس در این یادداشت سعی شده است به موضوع آموزش دیجیتال مارکتینگ در طی 11 گام عملی بپردازم. قطعا هر کدام از این گام ها نیاز به آموزش های بسیار مفصل و تخصصی تر دارند ولی  سعی شده نکاتی که در هر گام بسیار مهم و کلیدی هستند را ارائه نماییم.

 

در این مقاله با گامهای زیر روبرو خواهید شد.

 

گام 1 استراتژی کسب و کار اینترنتی

شاید این گام صرفا بعنوان یکی از گامهای دیجیتال مارکتینگ نباشد و به اقدامات قبل از دیجیتال مارکتینگ مربوط شود، اما همچنان اهمیت دارد و فعالیت های بازاریابی شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. موضوعی که مطرح میشود این است که شما از چه استراتژی برای کسب درآمد اینترنتی می خواهید استفاده نمایید.

برای کسب درآمد اینترنتی میتوان 4 استراتژی کلی را مطرح کرد تمامی استراتژی ها میتوانند در یک سایت و یا یک اپلیکیشن موبایلی اجرا گردند:

 

1- فروش:

استراتژی فروش پر استفاده ترین پلتفرم کسب درآمد از اینترنت است. درواقع شما هر کالای فیزیکی یا مجازی را که میتوانید در اینترنت به فروش برسانید و از آن کسب درآمد نمایید. تمامی فروشگاههای اینترنتی در این دسته قرار میگیرند و همچنین فروشگاههای فایل و محصولات مجازی و همچنین سایتهای فروش شارژ و نیز در این دسته قرار میگیرند.

 

2- خدمات

این مورد نیز امروز بخش بزرگی از پلتفرم های کسب درآمد اینترنتی را تشکیل میدهد. تمام سایتهایی که به گونه ای خدماتی برای کاربران خود ارائه میکنند مانند شرکتهای طراحی سایت و سئو، شرکتهای ارائه مشاوره، شرکتهای هاستینگ و در این دسته قرار میگیرند.

 

3- جذب تبلیغات

این مورد مرتبط با سایتهایی است که مخاطبان زیادی دارند و از این قدرت استفاده میکنند تا از طریق جذب تبلیغاتِ شرکتها و سایتهای دیگر به کسب درآمد بپردازند. مثلا تمامی سایتهای تفریحی که از طریق جذب تبلیغات کسب درآمد میکنند در این دسته قرار میگیرند. البته برخی بر این باورند که سایتهای این دسته نیز باید در زیر دسته خدمات قرار بگیرند.

 

4- همکاری در فروش

در این روش که به افلیت مارکتینگ معروف است شما محصولات یا خدماتی از شرکتی انتخاب میکنید که امکان همکاری در فروش داشته باشد. سپس توسط بازاریابی سعی در فروش محصول یا خدمات آن شرکت می کنید و از هر فروش درصدی بعنوان پورسانت از طرف شرکت به شما پرداخت می شود. این روش خود یکی از روشهای مرسوم بویژه در کشورهای خارجی می باشد و سایتهایی هستند که ماهانه میلیونها دلار فقط از فروش محصولات سایر شرکتها سود میکنند. در ایران نیز شرکتهای متعددی این امکان را دارند که از مهمترین آنها میتوان به همکاری در فروش دیجی کالا اشاره کرد.

 

پس اولین کاری باید انجام گیرد مشخص کردن پلتفرم کسب درآمدی شماست. اگر فروشگاه فیزیکی دارید که کالایی میفروشید میتوانید کار فروش را شروع کنید. اگر تخصصی دارید و یا امکان ارائه خدماتی دارید میتوانید در زمینه خدمات دست به کار شوید و اگر فکر میکنید میتوانید سایت پر بازدیدی داشته باشید میتوانید از جذب تبلیغات استفاده نمایید. (البته روش سوم نیازمند زمان بیشتری است، چرا که شرکتها در سایتهایی تبلیغ میدهند که بازدیدهای بسیار بالایی داشته باشد و رسیدن به بازدید زمان بر است). و اگر فکر میکنید میتوانید برای محصولات سایر شرکتها بازاریاب خوبی باشید همکاری در فروش میتواند پلتفرم مناسبی برای شما باشد.

 

یافتن محصول یا خدمات

ممکن است شما در حال حاضر امکان ارائه هیچکدام از موارد فوق را نداشته باشید. در این صورت چکار میتوان کرد؟

در این حالت اولین قدم شما باید تلاش برای یافتن یک محصول باکیفیت باشد. و در این راه نیز اولین قدم شما در آموزش دیجیتال مارکتینگ باید تحقیق در جامعه و یافتن یک نیاز اساسی مردم باشد. در واقع خود این موضوع یک استراتژی است:

یافتن یک نیاز اساسی در مردم و تلاش برای رفع آن توسط یک محصول یا خدمت باکیفیت

از «هنری فورد» مالک کارخانه فورد پرسیدند: «اگر شما فردا صبح از خواب بیدار شوید و ببینید تمام ثروت خود را از دست داده اید و دیگر چیزی در بساط ندارید، چه می کنید؟»

پاسخ داد: «دوباره یکی از نیازهای اصلی مردم را شناسایی می کنم و با کار و کوشش، آن خدمت را با کیفیت و ارزان به مردم ارائه می دهم و مطمئن باشید بعد از پنج سال دوباره فورد امروز خواهم بود».

 

گام 2 ایجاد سایت یا اپلیکیشن

پس از اینکه استراتژی کسب درآمد خود را مشخص کردید زمان لانچ کردن سایت شماست. البته شاید ایده شما بصورت سایت قابل اجرا نباشد و باید بر روی یک اپلیکیشن اجرا گردد.

اشتباهی که بسیاری از افراد در این زمینه مرتکب میشوند این است که از ابتدا به فکر هزینه کردن زیاد هستند. مثلا فکر میکنند اگر 10 میلیون تومان به یک شرکتی برای طراحی سایت بدهند تا سایت دلخواه آنها را طراحی کند خیلی زودتر موفق خواهند شد تا اینکه همان سایت را با هزینه کمتری و یا حتی رایگان اجرا کنند.

صرفا داشتن یک سایتی که میلیون ها تومان هزینه برداشته است دلیلی بر موفقیت نیست.

 

پیشنهاد میکنم بصورت پله ای کار خود را شروع کنید. یعنی در ابتدا سایت مورد نظر خود را با هزینه ای کم ایجاد کنید. حتی میتوانید بصورت رایگان از وردپرس استفاده کنید و فقط هزینه طراحی یک قالب حرفه ای را بپردازید. به جرات میتوانم بگویم 80 درصد ایده هایی که افراد دارند به راحتی با وردپرس قابل اجراست. اما زمانیکه کسب و کار شما به موفقیت های اولیه رسید و به دنبال پیشرفت بیشتر بودید در این زمان هزینه کردن بیشتر نیز برای توسعه سایت مشکلی ندارد.

حتی اگر ایده شما بصورت اپلیکیشن می باشد هم اکنون افزونه های اپلیکیشنی وجود دارد که دقیقا از روی سایتهای وردپرسی مدیریت میشوند و هزینه های پایین چند صد هزار تومانی دارند.

تنها در صورتیکه ایده شما بگونه ای است که نمی توان از این ابزارها کم هزینه استفاده کرد به سراغ طراحی هایی گران بروید.

 

بازاریابی و تبلیغات

در چند گام بعد به سراغ مباحث حرفه ای تر میرویم. در واقع حال فرض بر این است که شما استراتژی کسب و کار خود را پیدا کرده اید و همچنین سایت خود را نیز ایجاد کرده اید. اما داشتن یک سایت با ایده عالی ولی بدون بازدید مانند داشتن یک مغازه عالی ولی همیشه بسته است.

 

فروش، فروش، فروش

عبارت فوق یعنی “فروش، فروش، فروش” عبارتی است همین الان از کتاب “دیوانگان ثروت ساز” اثر “دارن هاردی” به ذهنم رسید. در واقع پس از داشتن محصول باکیفیت در دیجیتال مارکتینگ کار شما همیشه باید فروش باشد. به هیچ چیزی به غیر از افزایش فروش اهمیت ندهید (البته همواره رعایت اصول اخلاقی را در نظر داشته باشد) اما اگر فروش نداشته باشید هیچ کدام از فعالیتهای شما فایده ای ندارد و چه کسی میخواهد در آخر ماه هزینه اجاره دفتر را بپردازد؟

 

تمرکز ما در ادامه بر روی روشهای مختلف بازاریابی آنلاین خواهد بود.

 

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان

گام 3 سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)

امروز کلمه سئو برای افرادی که به حوزه کسب و کارهای اینترنتی علاقمند باشند کلمه غریبی نیست و همه اهمیت آن را میدانند. سئو در واقع اقداماتیست که شما میتوانید انجام دهید تا موتورهای جستجو (که مهمترین آن گوگل می باشد) در نتایج جستجوی مرتبط با کلمات کلیدی سایت شما را در نتایج برتر نشان دهد. درک این موضوع خیلی ساده است. شما یک فروشگاه آنلاین تی شرت دارید. فکر میکنید ماهانه چند هزار نفر عبارت “خرید تیشرت” یا عبارات مرتبط را جستجو میکنند؟ حال فکر میکنید اگر سایت شما در تمام جستجوها جلوی چشم این کاربران باشد چه اتفاقی می افتد؟ طبیعی است که این موضوع میتواند صدها و شاید هزاران فروش را در ماه برای شما به همراه داشته باشد.

 

سئو بعنوان یکی از اساسی ترین فاکتورهای دیجیتال مارکتینگ قدمهای زیادی دارد و قطعا در یک پاراگرف حتی نمیتوان الفبای سئو را گفت اما از میان تمام فاکتورهای سئو به دو فاکتور زیر اهمیت زیادی بدهید.

 

1- تولید محتوا

تولید محتوا چیزی است که امروز میتواند سایت شما را در نگاه گوگل یک سایت فعال و مناسب برای جستجو کننده هاش نشان دهد. در این روش پیشنهاد میکنیم که به تولید محتوا صرفا به عنوان یک رفع مسئولیت نگاه نکنید و واقعا یکی از فعالیتهای اصلی آنلاین خود را تولید محتوا بدانید. هر چقدر بتوانید محتواهای عالی و باکیفیت تولید کنید هم در چشم گوگل و هم در چشم کاربران تبدیل به یک سایت باکیفیت خواهید شد که این موضوع میتواند مستقیما درآمد شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

آینده بازاریابی دیجیتال محتوای ویدیویی است.

وقتی صحبت از تولید محتوا می کنیم همه به محتوای متنی فکر میکنند ولی باید در نظر داشته باشید که آینده بازاریابی دیجیتال محتوای ویدئویی است. بنابراین برای موفقیت در این حوزه حتما در کنار تولید محتوای متنی به محتوای ویدئوی نیز بپردازید.

 

2- لینک سازی و promote

از دید گوگل هرچقدر سایتهای باکیفیت و مرتبط دیگر به سایت شما لینک بدهند یعنی سایت شما ارزش معرفی به دیگران را دارد. در واقعیت هم همین است. هر چقدر افراد بیشتری کسب و کار شما را به دوستانشان پیشنهاد دهند یعنی شما در کارتان ماهر هستید. فلسفه اهمیت بک لینک نیز از همینجا آمده است. روشهای مختلفی برای دریافت لینک وجود دارد که قطعا طبیعی ترین آن این است که هیچ کاری انجام ندهید! در واقع حالت طبیعی این است که محتوای شما باید به قدری عالی باشد که افراد خود از روی علاقه به سایت شما لینک دهند! ولی خوب شاید شما هم مثل من خیلی طرفدار این روش نباشید. به هر حال بعضی اوقات باید خودمان دست به کار شویم و لینک سازی نیز یکی از این زمانهاست.

اهمیت سئو چیزی نیست که بتوان در یکی دو پاراگرفا نشان داد ولی من یک مقاله دیگر در باره آموزش سئو نوشته ام که میتوانید در آن نکات بیشتری در مورد آموزش سئو ببینید.

در این خصوص نظرات خودتان را حتما  با ما درمیان بگذارید.
 

احمد باقری

مدرس و مشاور ارتباطات روابط عمومی و رسانه

 

شماره تماس :  09126944966

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

گزارش خبر